perjantai 5. marraskuuta 2010

Rakentavaa keskusteluako?


Keskustelua:

"Minä olen ajatellut, että tämä eräs asia on ainakin omalla kohdallani näin."

 "Miksi sinä ajattelet tästä aiheesta noin typerästi?"

"Mitä tarkoitat? Ajattelen näin, koska olen pohtinut asiaa ja tullut tällaiseen lopputulokseen pohdinnoissani ja kokemuksessani."

"No sehän nyt on ihan järjetöntä, en tajua miten kukaan voi olla noin tyhmä!"

"Miten sinä sitten ajattelet, ja miksi minun ajattelumallini olisi järjetön?"

"No minä olen ihan erimieltä, ja noi sun ajatuksesi vaan ovat ihan älyttömiä, taidat olla vajakki."

"Mielestäni en ole sen tyhmempi kuin muutkaan, voitko perustella vähän? Mitä mieltä itse sitten olet, ja miksi?"

"Ärsyttää tollaset oman kantansa pakkosyöttäjät, idootti!"

"Minun mielestä olisi kohteliasta kunnioittaa erilaisia näkökulmia eikä yhden mielipide-eron vuoksi haukkua toista vajakiksi..."

"No ei tuollaisen älyttömyyksiä ajattelevan kanssa voi keskustella."

"Minusta taas olisi mielenkiintoista vaihtaa näkemyksiä, eihän sitä kaikesta tarvitse olla samaa mieltä."

"Kaikki noin ajattelevat pitäis viedä saunan taakse ja löylyttää..."

"Jahas.."



Tällä kaavalla tuntuu menevän vähintään kolmasosa ihmisten välisestä keskustelusta, jos kyseessä on aihe josta ollaan erimieltä. (Tai ainakin itse olen viimeaikoina törmännyt tähän keskustelutapaan paljon)

Toinen vaihtoehto on, että molemmat osapuolet vain "keuhkoavat" omista näkemyksistään, mutta eivät vaivaudu kuulemaan toisen ääntä tai yrittämään ymmärtää, miksi toinen on erimieltä.

Kolmas, harvinainen, mutta rakentava ja hedelmällinen keskustelun muoto on, että molemmat kuuntelevat toisiaan ja erimielisyyksistä huolimatta voivat kunnioittaa toistensa näkemyksiä. Silloin sitä on mieli avoinna, ja voi oppia jotain uutta toisesta ihmisestä, eikä se edes tarkoita sitä, että pitäisi hylätä oma katsantakanta.

Miksi on vaikea sietää erilaisia mielipiteitä? Miksi toisin ajattelevaa on niin vaikea ymmärtää ja kunnioittaa? Koetaanko erilaiset näkemykset jollain lailla uhaksi omalle näkemykselle?



Vaikka voinhan minäkin sen myöntää, että monesti jos aihe on itselle tärkeä ja oma mielipide voimakas, tulee sitä helposti provosoiduttua ja silloin lankeaa tuohon "Olen oikeassa, älä sekoita minua tosiasioilla/omilla mielipiteilläsi"-tyyppiseen sanaharkkaan...

Aina on siis varaa parantaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Oppimispäiväkirjaani saa aina kommentoida ja näin antaa oppijalle taas uusia ajatuksia ja pohdittavaa. Erilaiset näkökulmat ja näkemykset ovat rikkaus!